2014. Budapest, Vigyázó Sándor Művelődési Ház

www.rakosmentetv.hu/video/kaleidoszkop-vallasi-rovatunk-lisanyi-endre-kiallitasa-vago-zoltan-festomuvesz-iro

 

 

BIOLÓGIAI LÍRA

 

Szeretettel köszöntök mindenkit a Rákosligeten élő festőművész, Lisányi Endre Patológia című kiállításának megnyitóján.

A patológia szó annyit jelent: kórtan, illetve kórbonctan. Ha ijesztőnek találjuk, bontsuk mi is részeire a kifejezést! A pátosz szó görögül eredetileg szenvedést, fájdalmat, megrázó testi, lelki élményt jelent. A szenvedés szót csak egyetlen betű választja el a szenvedélytől. És valóban: a szó szenvedélyt, lelkesedést is jelent. A pátosz, mint szónoklattani eszköz lényege, hogy a beszélő a hallga­tó­ság érzelmeire apellál: azért igyekszik beszéde tárgya kapcsán felkorbácsolni az érzelmek hullá­mait, hogy e hullámok farvizén evezve célba juttassa saját csónakját, azaz elfogadtassa mondandóját.

A Patológia című kiállítás képei meggyőznek bennünket arról, hogy Lisányi Endre művészete egyáltalán nem patetikus. Ezek a képek nem sokkolóak és brutálisak: éppoly csendesek és szelídek, mint az alkotójuk, de – ha már a pátosz szó jelenlétét igyekszünk kimutatni – szen­vedély nagyon is van bennük. S ha tovább soroljuk a pátosz szó jelentéseit, hát azokat is szép sorban megtaláljuk. Mert a képek témái között ott a szenvedés, a fájdalom, ott vannak a megrázó, felemelő és a lesújtó testi-lelki élmények. A szerelem és a magány vagy a betegség.

De a lényeg itt a perspektíva. Sok képé­nek tárgya a test, csakhogy nem portré vagy akt formájában: ő a testi és lelki szenvedést-szenvedélyt a labirintusokat kirajzolva kanyargó madzaghurkokkal belülről ábrázolja – mondhatnánk zsigeri vagy kötőszöveti szin­ten. Az csak ócska szóvicc, hogy a sejt mit se sejt. Nagyon is sok mindent tudnak a sejtjeink – néha nálunk is többet. De a kórbonctani asszociációk ellenére nagyon is lírai képek ezek. Arra ösztö­nöznek, hogy fordítsuk másként a patológia szót: fájdalomtan vagy szenvedélytan. És hogy kijelentsük: Lisányi Endre egyik fő műfaja a biológiai líra.

Barátságunk Endrével nagyjából 20 éve tart: akkori első verseskötetemben már szerepelt is egy nyomata. Most Endre kérte, hogy a megnyitóba szőjem bele saját verseimet. Igye­kez­tem a biológiai líra jegyében válogatni: olyan régi és új darabokat keresni, melyek illenek az itt látható képekhez.

A hét vers előtt hallgassuk meg Johann Sebastian Bach Bist du bei mir, azaz Ha velem vagy című művét Nádas Kinga előadásában. 

 

BACH

 

Hogy mivel kezdjem a „biológiai líra” jegyé­ben, nem is volt kétséges. Az Anatómia­könyvben egy regényhős, akiről csak a végén derül ki, hogy kicsoda, a szanatóriumban lefekvés előtt borzongva lapozgat egy anatómiai atlaszt.

 

(Anatómiakönyv)

Most vérerek tövében áll a bál,

rostok ropják vígan vastagodva,

a szívizom hiába ordibál,

mészkő rakódik nagy ablakokra.

 

Egy homlokránc keskeny futóárok,

hold világít a gégére, talán virulnak is salátromvirágok a duzzadt nyirokmirigyek falán.

 

Cserépkopony kopasz félgömbje

vajfehér velővel telefújva,

a talpakra, mint két lapos tömbre

van a lábak körhengere húzva.

 

Erre zökken rá a medencecsont,

aztán a gerinc görbe oszlopa,

majd a tüdőszövet jön, mit körbefont

a borda-xilofon csont-sora.

 

Kóros tüdő és beteg szív; régi röntgenábrák.

Csak toxikus folt a lélek, mint azt kimutatták.

Lent nagy dörrenéssel vágtak be egy kaput.

A könyv is becsukódott. Hans Castorp már aludt.

 

Egy másik vers felfogható úgy is, mint sze­rény javaslat Endre képeinek meg­tekintéséhez

 

(Maradványok /p)

 

nem elég

csak míg oly puha nem leszel

mint a tejbe áztatott kenyér

vagy a csurgatott méz

még puhább

amíg minden elhagy

mi szikkaszt és merev

és érv és szó és puszta ész

és tovább

amíg meg nem tölt a

teljes ismeretlen tükrösen sötétlő folyadéka

az utcák sínek gyárak fák

mintha nem léteztek volna

eddig s most kerülnél

döbbent közelükbe néma

az legyél

 

 

A test, a szárazság és nedvesség témája folytatódik három további versben

 

Tavasz előtt

 

Forgat csak szájában a világ.

Mit tegyek, hogy rám ne harapjon?

Vagy harapjon csak: héjam feltöri,

s én kicsurranok, édes.keserűn,

sósan-savanyún, valahová.

 

Ó, ha volna ennyi nedvességem!

De csak száraz termések zörögnek bennem,

ó. patakpart csontkemény földje,

ó, aszott fák soványsága!

Itt csak kórókat hajigál a szél.

 

Jól viseld szíved.

Kiszáradt, csonka törzs vagy, melyben nedvek immár nem keringenek.

A víz csak kérged-bőröd mossa,

oldja, marja, áztatja át szivacsosra.

Nézel és állsz az iszapos tájban,

az éjszakai óceánban,

kutatsz messzi lámpafényeket,

vajon mit jelentenek,

mintha bármid lehetne neked

e világon. Pedig nem lehet.

 

Először jajgatnál, aztán szót se ejtenél.

Némán zuhannál, nem tudván, felfog-e valaha,

s hogyan, miképpen, az isteni tenger.

 

Rákosligeti este

 

Valami csüng ott fenn az égen,

terjed az éj sötétjében.

A jegenye csúcsát most éri el:

órmótlan árnyék, égi jel.

Fekete ár a tető fölött,

cserép törik, bádog zörög.

Ködje ha befogja ablakom:

megtudta, hogy itt lakom.

Szívem szorítja, hálóba zárja:

kihátrálok az előszobába.

Ott a padlón gomolyog:

belőlem is ő csurog,

mint érthetetlen irkafirka,

salétromos pince nyirka,

reggelig áztat széket, ágyat

– felfoghatatlanja árad,

eszemet végképp magára hagyja:

szívem az, ami felitatja.

Aztán túlcsordul, kiárad, elfolyik alul:

nappalra eltűnik nyomtalanul.

 

Ájulás egy vasútállomáson

 

Madarak csukott szemhéjam mögött

csapódva szállnak délkeletnek.

Lassan dőlök hátra, mint a létra,

hiába szólnak, integetnek.

 

És a sűrű rajzás folytatódik.

Tehervonat-rakomány a testem.

Sötétlő, hűvös folyóba dobtak.

Saját testem csónakjában fekszem.

 

Ereim kötnek csupán a parthoz.

Véremből font drótkötelek.

A vágyak szomja végképp kioltva.

Céljukat immár nem ismerem.

De véremet a víz hogyha feloldja,

tebenned oldódom fel, Istenem.

 

Az Élet-rajz című vers szintén ide kívánkozik, mert Lisányi Endre Magányos férfi című képe szinte szóról szóra ugyanezt ábrázolja a madzag-örvények közti kopott padlizsánlila üregben magába gyűrődő egyszál spárgával. A vers hőse grafikáit mutogatja, hogy illusztrálja sorsának fordulatait.

 

Élet-rajz

 

Igen, ez volt a fiatalság, a zöld vadon.

Igen, ez volt az a rengeteg.

Igen, ezek itt a szavaim.

Ezek meg itt az emberek.

 

Rajzolok néhány vonalat.

Nem kapcsolódnak össze, látom.

Mindegyik más irányba tart.

Közöttük telik az ifjúságom.

 

Férfikor: kiégett fű a gondozatlan kertben.

Az öngyűlöletig jutok, ha kell.

Itt magamat éppen megalázom:

hogy más tegye, csak így tűröm el.

 

Cyranói monológ egy átlagos orr alól.

Itt reszketek, ne lépjek rossz útra.

De ha mindenütt csak rossz utakat látok?

Ez itt a selva oscura.

 

Itt eldöntöttem, merre menjek.

Itt száradt rám saját választásom.

Itt a tévutat még kiútnak hihettem.

Itt már mindenütt a választ látom.

 

Az első kötetem, a Helyben vagyunk cím­lap­ján egy házfalnak támasztott létra áll. Lehet róla Weöres Sándorra asszociálni: Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra. A most következő – befejező – vers ehhez egy bibliai történetet társít: Jákóbot a pusztában éri a naplemente. Egy kőre hajtja le a fejét és álmot lát: egy létra van a földön felállítva, melynek teteje az eget éri, és az Isten angya­lai fel- és alájárnak rajta.

 

Csak a nyele

 

Csak a nyele vagyok valaminek.

Túlsó vége hol kotor,

tengerfenéken vagy pince mélyén, nem tudom.

Néha tűzforró, néha nagyon hideg.

Csak a nyele vagyok valaminek.

 

Égnek tartott fáklya, gázláng-lobogás,

szénatűzben perzselődő oszlop,

mely maga se tudja, mit tart,

s tart-e még egyáltalán.

 

Létra vagyok, amin föl-le jár egy angyal,

ha érkezik, mindig megrándulok.

Bordáim recsegnek-ropognak,

és fájnak a lábnyomok.

 

Az a legrosszabb, amikor fölmegy.

Olyankor egyre türelmetlenebbül várom.

Utánanyúlnék, ha lenne hova.

Így inkább csak hagyom, hogy fájjon.

 

Ha lefelé jön, az maga a megkönnyebbülés.

De hogy szólna hozzám,

azt már nem remélem.

Nem kérem, vigyen föl magával.

Tízezer fokos tűzben égni? Minek?

Csak a nyele vagyok valaminek.

 

Lisányi Endre Patológia című kiállítását a biológiai líra jegyében ezennel megnyitom.